maanantai 21. elokuuta 2017

Tuntuuko missään?

Törmäsin taas erittäin hyvään artikkeliin, mikä käsitteli tuntumaa treenissä. Tuntuma onkin väännön aiheista, josta tekemisensä laatuu ja sisältöön panostavista treenaajat tapaavat kiistellä.

Mitä se tuntuma tarkoittaa ja milloin tuntuman hakeminen syö tehoa itse treenistä?

Tuntuma on armottoman yksilöllinen asia. Asian voi heittää laajempiinkin filosofisiin kehiyksiin toteamalla, että harva voi tietää, miltä toisesta tuntuu. Jättäkäämme kuitenkin nyt sielujen syvimmät syöverit tästä pohdinnasta pois, vaan palataan fyysiseen tuntumaan. Treeenin sanotaan pitävän tuntua jossain ja kovimmat uhoavat, että ilman kunnon domsseja ei ole myöskään kunnon treeniä.


Hänkin vain hakee tuntumaa.

Tuntumalla haetaan nyt kuitenkin sitä,  missä tuntuu juuri sillä hetkellä, kun rauta liikkuu. Onko polte scottkäännössä hauiksella, vai tuntuuko enemmän koko vipiuvarressa olasta forkkuihin? Jos vastaus on jälkimmäinen, saat oletettavasti perusmeiningillä vailla kummempia tavoitteita kuin vähän saavuttaa lihasmassaa sinne ja tänne ihan hyviä tuloksia aikaiseksi. Kun taas haluat, että kun teet hauista, se kanssa menee hauikselle, pitää metsästää edellistä.


Tuntumatreenin ajatelee äkkiä tarkoittavan sitä, että viilaat ultrakevyillä painoilla n. 12 toistoa hakien jotain pientä kihelmöintiä. Näin ei kuitenkaan ole perustarkoituksena. Päin vastoin tuntumatreenissäkin pyritään pitämään mahdollisimmat suuret raudat toistojen ajan menettämättä mitään fokuksesta. Eli tarkoitus ei ole hinkata pikkupainoa edestakaisin ja röyhistellä ympärilleen, kuinka meikämanne tekee oikein ja tyylillä.



Tässä harhaluulossa päästään juuri tuntuman toiseen muotoon. Tai oikeastaan sitten juuri jo siihen mainisemaani, eli yksilöllisyyteen. Liikeratojen tulee toki periaatteessa olla kunnossa ja panostuksen olla etenkin liikkeiden negatiivisessa vaiheessa.

Mutta sen, mikä liikerata ja -muoto lopulta antavat sinulle sitä kuuluisaa tuntumaa, määrää sinun kroppa ja välitykset itse. 


Toinen puskee pystypunnerrusta hartioista niin ylös pään päälle, kuin vain kädet antaa venyä, kun taas toinen hinkkaa pientä liikettä korvien ja päälaen välillä. Kumpi kehittyy paremmin? Jos tuntuma on molemmilla, niin molemmat. Jos taas molemmat tekevät kehonsa välityksien ja ärsykkeiden mukaan päin seiniä, niin ei oletettavasti kumpikaan.

Ei siis kytitä ihan viimeiseen asti taaskaan sitä vierustoveria, vaan pysytään siinä omassa tekemisessä. Toki kannattaa pitää silmällä yleisiä lainalaisuuksia, kuten että et hajota itseäsi täysin väärällä tekniikalla, joka kyllä tuntuu -- nimittäin vaikka niveliä repivästi. Vaan mene toistojen aikana oman pään sisälle ja hae sitä hermotusta työskentelevään lihakseen. Ennen treeniä voit vaikka lämmitellä niillä nollapainoilla hermostosi olemaan valmiina suuremmalla kuormalla tehtäviin liikkeisiin.

Jätä siis joskus crossarin hinkkausta vähemmälle ja mene suoraan lämmittelemään sekä lihaksia että pään sisustaa. Saattaa nimittäin olla, että lämpenet kohdelihaksesi kanssa aivan uusiin ulottuvuuksiin.



Mahtituntumia! :)

4 kommenttia:

  1. Ei liity nyt tähän postaukseen, mutta Fast-asiantuntijana osaat varmaan sanoa, onko isojen puddingjauhopussien myynti lopetettu vallan? :/ onko pakko jatkossa ostaa niitä sikahintaisia yksittäispakattuja pusseja? onko pudding muka jo poissa muodista? :D

    VastaaPoista
  2. Moikka!
    Yhdyn kanssani rakentamaan banderolleja ja osoittamaan mieltä asiasta Fastin portailla.

    Puddingjauheen kannattavuus myynnin kannalta on ilmeisesti nuo yksittäispakatut pussit. Sama myös esim. pannarijauheen kanssa. Sitä on kuitenkin laitettu myös purkkeihin, MUTTA toisaalta käytännössä yhtä rankalla kädellä nousseella hinnalla, kuin mitä puddingien kohdalla...

    Pudding ei ainakaan minun kohdalla tule IKINÄ poistumaan muodista. Tässä asiassa niin paljon, kuin Fastia liputankin, olen joutunut "turvautumaan" muiden valmistajien pusseihin. Heitän silti helliä huokauksia kunnon (hintaistenkin) pussien perään -
    saati wanhojen klassikoiden, kuten omenan tai vaikka mustikkavaniljankin...huokaus....

    Tiina

    VastaaPoista
  3. Kiitos vastauksesta. Ihan sairaan mälsää! :( eikä korvaavia merkkejäkään kauheasti ole, Mannisella on myös hinta kohdallaan ja Sportlife tökkii muuten.

    VastaaPoista
  4. Älä muuta virko.... :/ Ja ihan olen muissa preferensseillä samoilla linjoilla.

    Tiina

    VastaaPoista